24 | 06 | 2026
Hoofdmenu
Competitie
Deelnemers DAT 20130903

Ernst
Robert
Ward
William
Sami
Remco
Leendert-Jan
Gert-Jan
John
Edwin


update: 28 augustus 2013, 14:05 uur

Zwaar weer voor team 5

Van onze verslaggever Rutger,

Twee maal drie is vier, wiedewiedewiet en twee is negen

De bladeren vallen weer, de “o” is in de maand en de dagen worden korter en korter. De schrijver van dit stukje is zoekende naar de juiste stemming voor dit verslag en al schrijvende kan ik niet anders concluderen dat het hele team zoekende was afgelopen vrijdagavond in Het Oosterhonk. De einduitslag doet nog vermoeden dat we nog enigszins meededen in deze wedstrijd, maar eigenlijk was onze prestatie niet om over naar Laurens te schrijven. Voor mij is het een leerzame les geweest om tegen Effekt weer in de basis te staan. “Welkom in de wereld van het competitiespelen”, dacht ik deze avond. Het is echt anders of je nu recreatief een bal slaat of achter de tafel in competitieverband voor de punten speelt en moet winnen. In eerste plaats voor jezelf leg je de druk hoger om te laten zien wat je kunt, maar met dit team wil je natuurlijk ook een goede/leuke/prettige wedstrijd spelen om met elkaar nog meer plezier te hebben dan we eigenlijk al hebben naast de tafel. Er komt echter meer kijken. De spelers van Effekt zeiden dit mooi deze avond: “Spelen en laten spelen”. Het tactische verhaal in wedstrijden doet ons voorlopig de das om. Onervarenheid en het vermogen om op de beslissende momenten toe te slaan in games zijn de termen die voor ons gelden en voor de positie waar we staan in de stand. Overigens, heb ik geen idee wat onze doelstelling zou mogen zijn in de vierde klasse, handhaving is op dit moment een doel op zich.

Voor mij is het niveau van het tafeltennis niet van invloed om het de rest van de avond naar mijn zin te hebben. Gelukkig zijn er genoeg mensen dat ook van mening. De momenten van geluk zit hem vaak in kleine dingen, de randzaken zijn dan ook minstens zo belangrijk om te benoemen. Zo heb ik de gehele avond het deuntje van Pippi Langkous (ongewild) in mijn hoofd gehad. Over het hoe en waarom, daar kom ik straks op terug.

Op dit moment zit ik niet meer in zak en as en is de Maarten van Rossum van team 5 langzamerhand weer positiever bij zinnen gekomen, want er zijn nog genoeg lichtpuntjes te noemen deze avond al hebben die weinig met tafeltennis van doen. Nou, één momentje nog wel: Het dubbelspel gaat steeds beter. Annika en ik hebben ons volledig in de wedstrijd geknokt door na twee games achterstand tot diep in de vijfde game er nog een wedstrijd van te maken, helaas kwamen we dus tekort op bovengenoemde punten. Ook Hester zat heel dicht bij een overwinning. Zij speelde als enige een partij in vijf games en dat was echt zonde dat ze die niet won. Zij was deze avond van ons allemaal in de beste doen en dat was alleen al vanwege haar “haar look” met twee staartjes. De grap was dan al gauw gemaakt en zo zat de stemming er al lekker in voordat Pippi, Annika en Tommy nog geen bal hadden geslagen. Het grote kenmerk van Hester en haar spel is dat ze de kans afwacht om die forehand en de spinbal in stelling kan brengen en deze slag heeft nauwelijks gehaperd. Hester is in haar partij vaak speler en publiek tegelijk en gaat volledig in haar spel op. De oe’s en aa’s zijn veelvuldig te horen uit haar mond en dat werkt bij mij in ieder geval op mijn lachspieren. Ik weet vaak niet wat ik moet zeggen bij tips of trucs tussen de games in en kan dan ook alleen maar een verhaal over tactiek afsteken en zeg dan maar wat vooral wel moet worden gedaan. Bij Hester was het dus echt alleen maar zeggen dat ze die forehand in stelling moest brengen en wachten op haar kans. Dat deed ze veelvuldig, maar ze verloor dus ook op basis van de al eerder genoemde punten. Met het vallen van de bladeren en het korter worden van de dagen lijkt daarmee een trend te zijn gezet met de prestatiecurve van het team. Vijf, vier en drie punten is het verdict na de start van de competitie. Ondergetekende heeft dan ook maatregelen genomen door maandagavond de cruciale wedstrijd bij Tavenu (we hebben nog altijd 4 punten voorsprong op dit team) niet meer terug te keren in de basis. Mijn plek wordt overgenomen door een zeer frisse basiskracht. Ik hoop dat Laurens de boel weer een beetje aan de praat kan krijgen.

Het tweede deel van de avond was wat mij betreft het leukste deel van de avond. Onder de bezielende leiding van onze barman John bleef het nog lang gezellig onrustig met het nakaarten van de wedstrijden en het slap ouwehoeren met team 1 over van alles en nog wat. Zo werd het later en later en hadden we net als Ruud op de donderdagavond ook het geluk op vrijdagavond om bijna niets op te ruimen, want de jeugd speelde een aantal uren later hun thuiswedstrijden. Dat zorgde ervoor dat het in de kantine automatisch later en later werd en de barman van dienst al vertrokken was en uiteindelijk ik met Robert het licht heb uitgedaan om 1.45 uur. Leve de zaterdagmorgen!

Verslag team 4

Van onze verslaggever Ruud,

Dat team 4 allerbelabberst is begonnen, speelt nog in mijn gedachten in de voorbereiding op het treffen met Smashing Maasland 1, in de personen Jos, Frank en Jan. Dit moet een ABC-tje worden, om de aansluiting bij de top terug te krijgen. En dus speelde ik op positie A, Ward op B en Peter op C.
Peter maakt zijn debuut in deze competitie, mist dus nog wat wedstrijdritme. Ward heeft zijn spierballen klusmatig ingezet, nu de wedstrijd van vorige week was verzet. En ik mocht het wedstrijdritme in stand houden met een invalbeurt in team 3jus.
Smashing heeft ook geen fijne start gekend in deze competitie en de eerste twee wedstrijden dik verloren. De opmaak voor een mooie pot is dan ook ruimschoots aanwezig. En aldus geschiedde...
Mijn start was wat stram en mijn service onzeker. Gelukkig zijn er 5 games te spelen en geeft dat voldoende tijd om erin te komen. Maar de onzekerheid bleef in mijn spel. Deze en de volgende wedstrijd kon ik op mijn naam zetten, maar in de pot tegen Jan was ik niet in staat om mijn spel zodanig te veranderen, dat ik Jan in de problemen bracht. Twee punten was alles wat ik verdiende.
Ward begon voortvarend met een snelle overwinning op Jan. Daarna werd er een loopgravenoorlog ontketend tegen Jos; lange rallies en 5 games. Datzelfde beeld past bij zijn inzet tegen Frank, al werd deze partij wel in 3 games afgewerkt. Ward kreeg de volle mep aan punten.
Peter begon zijn eerste wedstrijd wat onwennig. Het vizier stond niet scherp en hij wilde te snel aanvallen. De eerste game was wel alles wat hij nodig had om zijn vakantie van zich af te schudden en de scherpte terug te krijgen. Toch had hij 13 games nodig om uiteindelijk 3 punten op zijn naam te krijgen. Jawel, Petrus staat op 100%!
De dubbel van Peter/Ruud liep eigenlijk best lekker. Vooral Peter kon met zijn spinballen het verschil maken.
De uiteindelijke 9-1 zege is er een die de burger moed geeft.
Helaas was er niemand meer in de zaal, in de kantine of onder de douche om hiervan getuige te zijn. Wel mochten we nog 3 tafels en 2 speelvelden en een kantine opruimen. Leve de donderdagavond!

Verslag team 3

Van onze verslaggever Bart,

De kop is er af, mensen!

Vorig seizoen was het allemaal vrij karig qua verslagen van team 3, moest een ieder het doen met de onnavolgbare mini samenvattinkjes van de webmaster, en daarom hadden we ons voorgenomen om dit jaar weer van elke wedstrijd een stukje te schrijven. Alleen krijg je dan dus bij de indeling van het seizoen te zien dat er twee keer op maandag gespeeld wordt en dit vraagt natuurlijk om een combinatieverslag.

Om werkelijk van elk duel een wervelend verslag te schrijven gaat wat ver in deze drukke tijden. Ook het schrijven van brieven aan Laurens is waarschijnlijk niet zo’n goed plan. Het devies is dus: houd het kort, een spreuk die soms ook wel eens van toepassing is op de jongste aanwinst van het team. Met enorm hartzeer heeft Ward namelijk een overstap gemaakt naar team vierus en heeft Edwin min of meer de omgekeerde weg bewandeld. Je kunt ook zeggen dat Edwin uit zijn rustperiode is ontwaakt en weer actief is op competitieniveau.

Voorgaande in acht nemend trokken Dennis, Edwin en Sami met allerlei onduidelijkheden naar de Alexanderpolder voor de wedstrijd tegen Alexandria ’66. Aan het einde van de avond, nou ja, om één minuut voor elf, stond er wel een keurige 9-1 op het bord, zodat het team op een geslaagde start van de competitie kon terug kijken en de aspiraties lekker buiten konden blijven staan. Overigens was het slechts de kniesoor die op dat ene puntje lette. Speciale attentie voor Edwin, die zich waarschijnlijk geen andere comeback voorgesteld had kunnen hebben. Met name de wedstrijd tegen hun sterkste man, Sander, was van een hoog niveau. Mooiste rally kwam op naam van Bart, die het zat was om nog een aanvallende bal te slaan en er tijdens een van zijn partijen op 10-6 in de vierde game genoegen in schepte om het laatste punt te maken na een keer of dertig over geschoven te hebben. Jammer dat dit door sommige mensen dan weer niet zo gewaardeerd wordt.
Dezelfde Bart was door de snelle afwikkeling van de zaken zowaar een keer ruim voor twaalf uur thuis en ook de andere kornuiten zullen bijtijds in het mandje hebben kunnen liggen. Dit ondanks het feit dat “geen haar op het hoofd” van Edwin er ook maar aan dacht om direct omhoog de Oostzeedijk op te rijden om snel Kralingen uit te kunnen rijden…

…en toen was het alweer maandag en mochten we wederom in Rotterdam aantreden. Altijd fijn die thuiswedstrijden en een fietstripje naar de Delftse Poort leek Bart een goed idee, ware het niet dat het een beetje hard waaide en er behoorlijk wat nattigheid naar beneden kwam. Het was dan ook gunstig om te zien dat de Broeders-mobiel netjes voor kwam rijden en we prima op tijd de Delftsestraat in reden met het idee om eens uitgebreid in te kunnen spelen (lees: lekker warm kappen) in de topzaal die Nationale Nederlanden rijk is.

Maar nu komt het, want er kwam niet alleen regen naar beneden, tevens was er een glasplaat uit de zaal de zwaartekracht aan het testen en aangezien het hier niet bepaald een klein gebouw behelst dat aan de buitenkant ook nog eens enkel uit glasplaten bestaat, was de directe omgeving helemaal afgezet. De wagen werd dan ook niet in de parkeergarage, maar achter Hollywood geparkeerd – voor weinig – en nadat Dennis een paar keer heen en weer gelopen was tussen Ruud en Bart en zijn eigen wagen, het was ten slotte lekker weer met zo’n 25°C en een zonnetje erbij, zetten we koers naar het gebouw. Na tien minuten hadden we eindelijk een ingang gevonden waar we naar binnen mochten en na een uitgebreide controle bestaande uit metaaldetectie, legitimeren, fouillering, röntgenfoto’s en het ophalen van een pasje waren we al snel in de zaal.
Gelukkig speelden we helemaal achterin, want bij de overige tafels sta je aan één kant in een spiegel te turen. En wie wil nu zichzelf zien spelen? Waarschijnlijk vooral Ruud, want die had een groot aandeel in de uiteindelijk zeer ruime zege. Onze superinvaller speelde zelf ook tegen twee invallers en deed dit zonder een game te verliezen. Met name zijn laatste partij was er eentje om in te lijsten. Met fraai kap- en blokwerk werden er korte metten gemaakt met het rustig opbouwende spinspel waarmee deze speler Dennis en Bart het vuur zo na aan de schenen wist te leggen. Dennis won deze wedstrijd in vijf games, waardoor het uiteindelijk deze keer iets na elven werd, vooraleer Bart voor de tweede keer op rij een 8-2 score had voorkomen.

De voorlopige conclusie is dat we aardig gestart zijn dit seizoen, maar dat dit geen enkele garantie geeft op een mooi eindresultaat. Zeer waarschijnlijk zit er behoorlijk wat klassenverschil tussen de om de bovenste plaatsen meespelende teams en die om degradatie gaan spelen.
Verder kunnen we zeggen dat onze equipe redelijk evenwichtig lijkt te zijn en ook in het dubbelspel is een balans gevonden. Of Dennis heeft een mindere fase tijdens een wedstrijd of Bart raakt geen knikker. Tegelijk goed of bagger spelen zit er voorlopig nog niet in. De beoogde tien uit tien daarentegen wel.
Tot slot hebben we nog de noodgevallen en ook dit is perfect opgelost. Wij kunnen altijd putten uit het ongekende arsenaal van speelstijlen dat team vierus rijk is en als zij er zelfs hun eigen wedstrijden verzetten om bij ons topfit aan te kunnen treden en zorgen dat ze er een extra derde klasse wedstrijd van maken is succes gegarandeerd! Donderdag tijdens de bardienst dus maar eens aandachtig van dit klepperteam genieten in hun thuiswedstrijd tegen Smashing Maasland. Komt allen!

Verslag jeugd 1

Van onze verslaggever Stefan,

Zaterdagochtend begonnen we aan onze eerste uitwedstrijd van het seizoen. Opstelling was: Lorenzo, Ricardo en Stefan. De eerste drie partijen werden door ons makkelijk gewonnen. Na 3 partijen: 0-3 voor Taveri.

De dubbel werd gespeeld door Lorenzo en Stefan. In de eerste thuiswedstrijd werd dat door slap spel verloren. Deze dubbelpartij: Zelfde verhaal. 1-3 voor Taveri.

Na de dubbel werden de volgende enkelspellen gespeeld, en liet Ricardo een steekje vallen. Stand: 2-5 voor Taveri. De laatste partijen gingen bij Stefan en Ricardo wat minder. 4-5 voor Taveri.
Lorenzo zorgde voor voor de laatste overwinning en won daarmee alle potjes. 4-6 voor Taveri.

Het is een overwinning, maar er had meer in gezeten.

Brief aan Laurens

Dag Laurens,

Hoe maak je het op je vakantie? Geniet er nog lekker van, want als je terug bent kun je vol aan de bak. De competitie is nog maar net begonnen, maar de spanning stijgt al per speelronde. De uitslag 4 – 6 is de meest voorkomende uitslag in de 2e speelronde, sterker het was de enige uitslag in de drie wedstrijden. De verschillen zijn dus erg klein en dat was dus ook bij onze wedstrijd het geval. Al leek dat in het begin er niet op. Net als een week eerder kwamen we achter te staan met 4-1, maar dit keer hebben Annika en ik wel het dubbelspel gewonnen in 4 games na een game achterstand.

Het was weer genieten in Het Oosterhonk, bij Team 1 was Bram er weer bij en hij stond te schitteren en te schutteren in zijn nieuwe shirt. Het shirt stond hem overigens prima, ik denk zelf dat het aantrekken van zijn shirt hem de meeste inspanning heeft gekost deze avond, want hij had verder een makkie zo op het oog (niet eens alle partijen in vijven). Patrick won er ook twee in zijn oude shirt, niet dat hij die ene verloor in zijn nieuwe shirt. Welnee, zijn nieuwe shirt zat in de was. Kan gebeuren zou je denken, maar hij schijnt twee nieuwe shirts te hebben aangeschaft. Het kan nog gekker! Robert heeft drie nieuwe shirts (eigenlijk 4, want een S was toch te klein), maar had er slechts één nodig deze avond, want hij won er gewoon drie en hoefde slechts één game aan zijn tegenstander te laten, einduitslag 8 – 2 bij Team 1.

Terug naar ons team. Na de pauze kwamen we vol goede moed terug aan de tafel, maar helaas had Annika haar avond niet, zij verloor kansloos haar tweede partij en zou later nog eens verliezen. Hester heb ik een zeer goede partij “met het hoofd” zien winnen. Van de tegenstander waar ik van verloor in mijn eerste partij. Ik mag wel zeggen dat ik lekker gespeeld heb, ook in de partij die ik verloor, uiteindelijk heb ik twee overwinningen bij elkaar gespeeld tegen een team dat uit de derde klasse kwam, dus tevredenheid is het juiste woord.

Het was na afloop nog lang gezellig in de kantine en volgende week weer vol goede moed aan de bak thuis tegen Effekt. We kunnen nog wat aanmoedigingen gebruiken en ik denk er dan ook over na om nog een oproep op facebook te plaatsen dat we nog wat mensen kunnen gebruiken in Het Oosterhonk. Nog één puntje of misschien juist niet: over de stand doen de meest wilde verhalen de ronde dat we vorige week wel of niet met Jan in de statistieken zijn terechtgekomen met zijn overwinning als invaller. Hoe dat ook mag aflopen, daar maken we voorlopig even geen punt van.

Laurens, namens iedereen van Team 5 wensen wij je nog een fijne vakantie en hoe gezellig we het ook zonder jou voorlopig hebben, kijken we stiekem toch wel een beetje naar je thuiskomst uit.

Groeten,

Rutger

Heet van de naald

mei 2013:
Iedereen heeft zich gehandhaafd, met uitzondering van duo 1 (degradatie) en jeugd 2 en 4 (kampioenschap!)

 

Bardiensten

30.08.2013: Gert-Jan
05.09.2013: William
06.09.2013: Leendert-Jan
12.09.2013: Remco
13.09.2013: Marco
19.09.2013: Dennis
20.09.2013: Edwin
26.09.2013: Robert
27.09.2013: Peter-Jan
03.10.2013: Andries
04.10.2013: René
10.10.2013: Laurens
11.10.2013: Rutger
17.10.2013: Elwin
18.10.2013: Jasper
24.10.2013: Jan
25.10.2013: Bram
31.10.2013: Ruud
01.11.2013: Bart

Webmaster

Statistiek
Articles View Hits
234019