24 | 06 | 2026
Hoofdmenu
Competitie
Deelnemers DAT 20130903

Ernst
Robert
Ward
William
Sami
Remco
Leendert-Jan
Gert-Jan
John
Edwin


update: 28 augustus 2013, 14:05 uur

Verslag team 4

Van onze verslaggever Ruud

Here we come!
Na een welverdiende tafeltennisvakantie van maar liefst twee weken, waren de spiertjes weer toe aan een echte uitdaging.
Met 14 punten uit 4 wedstrijden is het de taak van Taveri 4 om zich omhoog te vechten, en Kwiek moest er dan maar aan geloven.
Alhoewel, met 22 uit 4 wedstrijden doet Kwiek het prima. Sterker nog, Gert van Eijk had er nog maar 1 verloren en zij zijn de degradanten uit de 2e klasse.
Kwiek speelt in een eigen honk in Waddinxveen. Een houten keet die mij deed denken aan een vouwcaravan. Midden in de zaal hing er werkelijk een touwtje aan het plafond. Als je eraan zou trekken, dan klap de zaal in elkaar tot een handzaam pakketje. Kortom, opnieuw een vakantiegevoel.
De vloer is van hout, wat prettig is voor de knieen en de sfeer ten goede komt. Het veert zo lekker mee, maar was wel een beetje glad.
Naast Gert, waren er Marco Brookman en Coen vd Laan. Het is een prettig gestoord team dat elkaar goed aanmoedigt met van die opbeurende commentaren. Daarnaast zijn ze bijzonder sportief; randballen, netservices en servicewisselingen werden keurig over en weer toegekend. Kortom, naast de bar zijn de ingredienten er volop aanwezig voor een gezellige avond.
Ruud begon de eerste wedstrijd tegen Gert. Gert is best corpulent en beweegt daarom mninder snel. De eerste game liet Ruud zich passeren en had geen strijdplan tegen Gert. Na de eerste game fluisterde sensei Edwin enkele magische woorden in zijn oren, waarna de wedstrijd kantelde. Bij de tafel blijven, actief blokken en spelen naar de lege ruimte om Gert tot lopen te dwingen. Dat waren de ingredienten voor een winnende viersetter en de tweede verliespartij van Gert in deze competitie.
Stefan dwong in zijn tweede partij respect af van het publiek. Het spel van Coen is snel, maar Stefan liet zien dat hij makkelijk zijn ballen kan slaan. Helaas sloeg Coen ze te vaak terug. Beide spelers hadden het idee dat zij niet aan hun eigen spel toegekomen waren.
Edwin deed zijn rentree in zijn wedstrijd tegen Marco. Het gedegen spel van Edwin werd pas in de 2e game weer zichtbaar en dat was teveel voor Marco.
De dubbel van Edwin/Stefan sprankelde. Na een korte voorbespreking van enekel minuten was de taktiek doorgesproken. Uiteindelijk leide dit tot een vijfsetter, waarbij het spel van Stefan de doorslag gaf. Door zijn fouten gingen de games verloren, en door zijn mooie ballen werden de games gewonnen. De winst geeft aan dat de mooie ballen talrijker waren.
Met een 3-1 voorsprong zat Taveri op rozen.
Na de pauze werd het spel echter wisselvalliger. Ruud had het moeilijk tegen het snelle spel (met nopjesruber) van Coen. Toch won hij in vijf games. Edwin verloor nipt in vijf games van Gert. Edwin liet in deze pot iets te weinig van zijn eigen spel zien. Stefan kon niet op tegen de toverballen van Marco.
En zo werd het 3-4 voor Taveri.
Het verschil moest dus gemaakt worden in de laatste 3 partijen. In een bloedstollende partij tussen Edwin en Coen werd het uiterste gevraagd van deze heren. Niet alleen werd het een vijfsetter, maar de rallies waren lang en talrijk. Met de tong op de grond werden de laatste slagen uitgewisseld en...Coen won met 11-9. Een hel mooie pot met Edwin als een echte verdediger en Coen als topspinfanaat.
Ruud had geen hinder van het spel van Marco. En Stefan mocht zo proberen het winnende punt te pakken. Maar ja, dat moest dan wel eventjes tegen Gert. Toch wist Stefan in de derde game er nog een partij van te maken. Met 12-10 ging hij er helaas vanaf.

Met 5-5 is er een prima prestatie neergezet door het 4e. Na menig bakje bittergarnituur werd de weg naar huis weer opgezocht. Voldaan en tevree.

Verslag team 2

Van onze verslaggever John

Omdat Bart weer eens een weekend op het mooie eiland te vinden was om aldaar de leuke knaagdieren te bezichtigen, en omdat Bart, Sam en John in het weekend van 18 maart een mooie rugbywedstrijd gaan bekijken in de stad van de liefde, moesten afgelopen vrijdag Marco, Sam en John in het strijdperk treden tegen Xerxes. Bij de uitwedstrijd werd er een geflatteerde, maar smadelijke 7-3 nederlaag geleden en dus was er iets goed te maken. In een zeer stille (en bijna troosteloze) ambiance kon een select gezelschap genieten van de schitterende partijen van deze avond. De sterkste man van Xerxes had tot nog toe maar twee potten verloren en dus was het duidelijk dat het een zware avond zou gaan worden.

Om het toegestroomde publiek te verwennen werden de eerste drie partijen met het minimale verschil gewonnen in de vijfde game. Marco had het moeilijk tegen de sterkste speler van Xerxes, Sam had het heel erg moeilijk in zijn partij tegen de met penouder spelende Charlie en John liet zijn tegenstander bijna nog winnen na een ruime voorsprong van 2-0 in games. Opvallend bij deze partijen was dat het bij de Taverianen absoluut niet tegenzat. Integendeel, na deze wedstrijden werd er al lacherig gesproken over een bezoekje aan het casino, zozeer zat het mee. Deze lijn werd rustig doorgetrokken in het dubbel, waar ieder belangrijk punt in de game beslist werd door het net. Allemaal naar de kant van de thuisspelende equipe welteverstaan. Dat had als gevolg dat er gepauzeerd kon worden met een mooie 4-0 voorsprong, een unicum in het tot nog toe zware seizoen. Sam was de eerste die een hand mocht geven aan de tegenstander, maar veel kans had hij dan ook niet tegen de sterke aanvallende ballen van de Xerxesiaan(?). Marco en John rekenden vervolgens allebei af met hun tegenstanders en de voorsprong werd dus nog verder uitgebouwd naar een mooie marge van maar liefst vijf punten.

In de uitwedstrijd verloor Sam een van zijn potten met een randbal op 10-9 achter in de vijfde en dat leek nu weer te gebeuren, ware het niet dat hij met een gigantisch goede reflex de bal tog nog op tafel wist te liften en daarna het punt naar zich toetrok. De toeschouwers dachten dat dit de mentale klap zou zijn voor de tegenstander, maar hij bleef ook strijden in de tie-break met een paar schitterende punten. De teleurstelling was gelukkig niet heel groot bij Sam toen hij voor de tweede keer de felicitaties over moest brengen, in tegenstelling tot de uitwedstrijd. Het enige dat rest is iets meer initiatief in de rallies en die goede backhand van de training laten zien in de wedstrijden.

John mocht daarna aantreden tegen de nummer 1 van de tegenstander. Beide spelers zochten veelvuldig de aanval met de door beiden geliefde forehand en degene die eerder wist te openen trok doorgaans het punt naar zich toe. Waar John in de uitwedstrijd kansloos was kreeg hij nu wel het initiatief in de rally en door veel druk uit te oefenen met zowel zijn service als met zijn serviceontvangst ontspon zich een zeer spannende pot. Uiteraard bracht het net de beslissing, door bij een 9-9 stand het luchtruim te kiezen na een zware forehand topspinbal die de tegenstander kansloos maakte op een goede return. Het matchpoint werd daarna direct verzilverd.

Omdat Marco geen fout maakte in zijn laatste wedstrijd kwam er een zeer gunstige 8-2 eindstand op het scorebord. Dit heeft twee hele fijne gevolgen: het is de beste uitslag in de competitie tot nog toe wat de achterstand van de Taverianen ongedaan maakt, maar bovendien is het onderling resultaat tegen Xerxes beter wat een virtueel extra punt betekent. We hopen niet dat het zo ver zal komen dat we aan het eind zo dicht bij de degradatiestreep staan, maar de nummers 2 to 6 stonden, voorafgaand aan deze wedstrijd, op 4 punten van elkaar wat aangeeft dat de spanning hoog is in deze poule.

Appeltjes en peertjes

Van onze verslaggever Laurens

In deze voor de meeste teams eindeloze vakantieweek is het weer tijd om de appeltjes en peertjes te vergelijken. De jeugdteams presteren zeer goed en
glimmen als nooit te voren en domineren de lijst. Dit is de tussenstand voor het seizoen voorjaar 2011, vast zijn er appeltjes en peertjes die dit seizoen niet goed groeien of wat later rijp worden. Na de oogst een nieuw overzicht.

appels en peren

Verslag team 2

Van onze verslaggever John

Een van de geneugtes van in Rotterdam wonen is dat je er bijna altijd zeker van bent dat je moet rijden naar een uitwedstrijd, of dat anderen je op moeten halen. Vooral Bart heeft daar gewoonlijk mee te maken omdat hij principieel weigert een auto aan te schaffen voor zichzelf. Dat heeft dan gewoonlijk als gevolg dat hij dan bij John eet en dat ze vervolgens gezamenlijk naar de uitwedstrijd vertrekken in de nog altijd vertrouwde swift. Zo niet de avond waarop de mannen moesten spelen tegen Phoenix.

Toen het wedstrijdschema bekend werd was al gelijk duidelijk dat Sami niet tegen Phoenix wilde spelen wegens slechte ervaringen in het verleden en dus mochten de andere kornuiten naar Delft toe. Omdat John deze dag weer in het pittoreske, maar ver van Rotterdam verwijderde, Alkmaar aan moest treden voor zijn werk was hij bang dat hij te laat zou zijn om voor het eten te zorgen. Als klap op de vuurpijl had Sabine ook nog eens de sleutels van de swift opgeeist en dus moest Marco de twee helden apart van elkaar ophalen in Rotterdam. Marco rijdt in een grote Alfa Romeo, tenminste zo ziet hij er aan de buitenkant uit. Italiaanse auto's zijn meestal gemaakt voor Italiaanse mannen en die hebben noch de lengte als de breedte van Marco. Dat valt dan ook wel te merken aan het interieur dat veel krapper bemeten is dan je zou verwachten. Gelukkig is de kofferbak meer dan toereikend voor alle tassen en dus konden we op tijd aankomen in de grote sporthal in Delft.

Het duurde in de sporthal even voordat we het tafeltennisgedeelte gevonden hadden, want de bordjes hielden halverwege de gang ermee op en in plaats van de kantine van de pingpong stonden we opeens in de kantine van de handbalvereniging. Het bleek uiteindelijk de deur aan de overkant van de gang te zijn. Met slechts drie thuisspelende teams was het niet bepaald druk en in het verleden hebben we dat toch wel anders meegemaakt. Wat gaat er toch fout in tafeltennisland dat er steeds minder leden zijn?

Afijn, de wedstrijd. Tegenwoordig is het eerste team van Phoenix nogal anders dan vroeger. Tariq is een leuke, aardige kerel die ook nog eens een heerlijk aanvallend spel erop na houdt. Arthur is een stille, en deze avond ook nog chagrijnige, kerel die met zijn nopjes je probeert te ontregelen en daarna met zijn forehand probeert het punt af te maken. De derde man was van Chinese afkomst met een fijne penhoudergreep en ook hij probeerde ook wat aan te vallen, maar omdat hij een groter foutpercentage services erop nahield dan John in zijn slechtste wedstrijden kwam hij zo goed als nooit toe aan aanvallen.

Dat Bart op de weg vooruit is met zijn noppen was op deze avond wel erg duidelijk. Hij won in een bloedstollende partij van Arthur, verloor net in vijven van Tariq (na een 2-0 voorsprong), maar verloor machteloos van de penhouder. Iedere week begint hij meer en meer druk uit te oefenen met zijn lange noppen contraslag en als hij de ballen beter uit gaat zoeken wordt hij een hele lastige tegenstander voor velen.

John had wat goed te maken na vorige week en hij had zich voorgenomen om zich minder te frustreren. Dat lukte uitstekend en alleen Arthur wist een game van hem te winnen.

Zo goed als Marco een week eerder tegen Avanti speelde, zo onzeker zag het er nu uit. De penhouder maakte geen schijn van kans, maar hij verloor onverwacht van Tariq, die ontzettend sterk aan stond te vallen met zijn forehand en iedere keer de rally naar zich toetrok. De wedstrijd tegen Arthur was niet om aan te zien, maar gelukkig was Marco sterker en trok hij aan het langste eind.

De dubbel werd ook winnend afgesloten na een tactische verandering na de eerste twee games en dus stond er een 7-3 eindstand op het bord. Die uitslag was ook wel nodig, want het gaat niet bepaald van een leien dakje dit seizoen. Het ziet er naar uit dat Avanti net iets sterker is dan de rest, maar alle anderen staan op een paar punten van elkaar. Het gaat een heel spannend seizoen worden, zeker als er teveel onnodige punten gemorst gaan worden. Deze uitslag was daarom zeer nuttig.

Na afloop werd er onderling nog wat nagebabbeld onder het genot van veel te hete bitterballen en Marco mocht de kornuiten weer in Rotterdam af gaan zetten. Ik ga toch nog eens vragen of hij dat heel vervelend vond; ik vond het wel prettig...

Verslag team 1

Van onze verslaggever Robert

Afgelopen vrijdag kwam Pecos op bezoek bij de koploper. Pecos draait tot nu toe niet geweldig omdat er nauwelijks compleet is gespeeld. Veel jeugdige invallers zorgden ervoor dat de Oegstgeestenaren op een degradatieplek staan. Afgelopen vrijdag kwam men echter compleet en dus in een sterke opstelling naar Ridderkerk.

Jeroen van de Poll speelde zijn eerste competitiewedstrijd van het seizoen. Deze kleine kale krijger speelt met noppen op zijn backhand en is normaal gesproken vast, erg vast. Omdat Jeroen weinig tot geen last heeft van Robert z'n anti, ontspon zich een boeiende partij over het maximale aantal games. Pas in de vijfde game wist Robert het verschil te maken.
Ook tegen Patrick en Bram bleef Jeroen puntloos en vooral tegen de laatste was Jeroen kansloos.

Ilja Koers is duidelijk een aanwinst voor de hoofdklasse. Met een venijnige aanval weet hij het diverse tegenstanders lastig te maken. Tegen Robert werd hij wel wat geholpen door net- en randballen maar ook zonder dat fortuin was Robert kansloos geweest. Tegen Bram keek hij na een 2-1 voorsprong in games tegen een 10-6 achterstand aan. Ilja liet zien wat hij in huis had en na 6 punten op rij was zijn tweede winstpartij een feit.
Tegen Patrick was het van beide spelers wisselvallig. Patrick was op het laatst iets scherper en zijn aanval was net even effectiever. Verdiende winst voor Patrick en geen hattrick voor Ilja.

Tegen Maaike van de Pavoordt werd door Patrick de mooiste partij van de avond gespeeld. Een aanvallende speler tegen een nog aanvallerder speelster, het zorgde regelmatig voor publiek op de banken. De mooiste rallies volgden elkaar op en Patrick kon achteraf constateren dat zijn inhaalrace te laat begon. In de eerste twee games speelde hij wat te nonchalant en pas in de derde game kon hij wat terugdoen. In de vierde game liet Maaike met aan paar schitterende spinballen zien wat ze in huis had en net als in de partij van een paar jaar geleden was het Patrick die de felicitaties moest overbrengen.
Bram had duidelijk niet zijn avond en ook in Maaike kende hij een tegenstander die effectiever en rustiger speelde. Nadat de rookwolken vanwegen enkele meningsverschillen waren opgetrokken, werd een duidelijke 0-3 stand op het scorebord zichtbaar.
Tegen Robert was Maaike in z'n element. Maaike liet vooraf iets te duidelijk doorschemeren dat ze niet weet hoe ze tegen Robert moest spelen. De derde game ging nog wel gewonnen maar in de vierde game maakte Robert met een indrukwekkende en gemaskeerde aanval op de service van Maaike het winnende punt.

Het dubbelspel was er wederom een uit het boekje. Bram en Robert speelden vrijwel foutloos en gunden Maaike en Ilja in totaal slechts 11 punten.

Al met al een magere 6-4 overwinning. Vooraf was op meer gerekend en gehoopt maar door het onverwachte verlies van kampioenskandidaat Scyedam tegen VVV, de nummer vier van de ranglijst, heeft team 1 de eerste plaats zelfs wat steviger in handen. Het kan een leuk seizoen worden!

Heet van de naald

mei 2013:
Iedereen heeft zich gehandhaafd, met uitzondering van duo 1 (degradatie) en jeugd 2 en 4 (kampioenschap!)

 

Bardiensten

30.08.2013: Gert-Jan
05.09.2013: William
06.09.2013: Leendert-Jan
12.09.2013: Remco
13.09.2013: Marco
19.09.2013: Dennis
20.09.2013: Edwin
26.09.2013: Robert
27.09.2013: Peter-Jan
03.10.2013: Andries
04.10.2013: René
10.10.2013: Laurens
11.10.2013: Rutger
17.10.2013: Elwin
18.10.2013: Jasper
24.10.2013: Jan
25.10.2013: Bram
31.10.2013: Ruud
01.11.2013: Bart

Webmaster

Statistiek
Articles View Hits
234015