- Details
-
Published on Monday, 05 March 2012 21:43
-
Hits: 945
Van onze verslaggever Stefan,
Zaterdag 3 maart begon het NK-A. Tegelijkertijd was er ook een jeugdklasse toernooi, voor degenen die in de najaarscompetitie van 2011 de hoogste percentages hadden.
Ik en pap waren kwart voor 8 van huis vertrokken, om 9 uur in Eindhoven te zijn. Lorenzo ging ook.
Toen we er kwamen konden we eerst even inspelen en om 10 uur begon het toernooi.
Aan de ene kant van de zaal was het jeugdklasse toernooi, en aan de andere kant was het NK-A.
Er waren in mijn klasse 4 poules van 7 spelers.
De eerste wedstrijd moest ik tegen een jongen uit Enschede.
De wedstrijd werd iets te makkelijk gewonnen. 3-0
De tweede wedstrijd werd gespeeld tegen een kleine Amsterdammer die heel toevallig het neefje van Koen Hageraats was. De wedstrijd werd jammer genoeg met 0-3 verloren.
De derde wedstrijd werd gespeeld tegen een jongen uit Maastricht. Deze partij werd ook redelijk makkelijk gewonnen.
Na deze wedstrijd begon het spannend te worden. De 2 beste van de poule gingen door naar de knock-out fase, en de groep was aan elkaar gewaagd.
De 4e pot begon ik heel goed en kwam ik op een 2-0 voorsprong. Toen ik 10-9 voorstond in de 3e game werd er door de coach van de tegenstander een time-out gevraagd. Die time-out bleek goed te werken voor de tegenstander. Hij kwam helemaal terug van de achterstand, en won de wedstrijd. Dit bleek uiteindelijk de doorslag te geven dat hij door mocht en ik jammer genoeg niet.
De 5e pot kwam ik met 0-1 achter. Ik maakte er nog 2-1 van maar verloor uiteindelijk de wedstrijd. Na de 5e pot had ik er 2 gewonnen en 3 verloren.
De laatste pot werd redelijk makkelijk nog gewonnen. De laatste pot maakte niet zoveel meer uit, maar het was leuk om hem toch nog voor de eer te winnen.
Ik ben redelijk blij met het resultaat. Ik heb er 3 gewonnen en 3 verloren. Er had wel meer in gezeten.
Ook wouter kwam nog even met zijn vriendin langs, dus dat was ook nog wel leuk.
Rond 6 uur 's avonds waren we weer thuis.
- Details
-
Published on Wednesday, 29 February 2012 10:12
-
Hits: 948
HBM Dakbedekking/Taveri nog enige Nederlandse deelnemer in Europa
Door Henk van Slingerlandt
Het eerste herenteam van tafeltennisvereninging HBM/Taveri uit Ridderkerk speelt ´slechts´ hoofdklasseniveau in de afdeling Holland West, maar dat weerhoudt de Ridderkerkers er niet van om ook op Europees niveau uit te komen. Komende zaterdag wordt afgereisd naar Duitsland voor het spelen van een heuse bekerwedstrijd. Met verenigingsvoorzitter en aanvoerder van het eerste team Robert Beenes bespreken we hoe dat zo gekomen is.
Jullie spelen op een bescheiden niveau in de nationale competitie maar ook Europees, hoe is dat zo gekomen?
Vorig jaar zag ik een aankondiging op een van de nationale tafeltennissites over de TT Intercup, een Europees bekertoernooi . We wisten van De Treffers uit Roelofarendsveen, een team waar we regelmatig in de eigen competitie tegen gespeeld hebben , dat zij eerder hadden meegedaan en aangestoken door hun enthousiaste verhalen stuurde ik het berichtje door naar mijn teamgenoten. Ook zij waren direct enthousiast en hebben we ons ingeschreven.
Moet je je kwalificeren voor de Intercup?
Nee, dat is het leuke aan dit evenement. De enige voorwaarde is dat je niet aanmerking komt voor de ´echte´ Europese bekertoernooien als Champions League en de ETTU-cup. In de praktijk betekent dit dat je niet tot de beste vijf à zeven teams van je land moet behoren om mee te mogen doen.
Je hoor vaak dat sportverenigingen niet mee doen aan Europese toernooien vanwege de kosten. Hoe is dat bij jullie geregeld?
De kosten zijn goed te overzien. Je betaalt € 70 inschrijfgeld, en draagt de kosten voor de bezoekende vereniging voor één hotelovernachting en een diner. Bij uitwedstrijden heb je te maken met reiskosten maar doordat er sprake is van teams van drie spelers en eventueel een coach is het mogelijk om met één auto te reizen dus dat maakt het overzichtelijk. Verder heb je natuurlijk kosten voor zaalhuur maar dat wordt normaliter gecompenseerd door extra kantine-opbrengsten. Onze sponsor, HBM Dakbedekking uit Barendrecht, heeft de kosten van de eerste wedstrijd voor z´n rekening genomen.
Als de kosten te overzien zijn, waarom zijn jullie dan de enige Nederlandse deelnemer?
Ik heb werkelijk geen idee en het bevreemdt me ook zeer. Vorig jaar deden De Treffers ook mee en ook Dordrecht was van de partij, dit jaar zijn we inderdaad de enige. Ik kan het echt iedereen aanraden. Het is enorm leuk om mee te maken, een leuk evenement voor je verenignig waar je eventueel wat side-events om heen kunt bouwen, het levert ook leuke pers op. Een echte aanrader wat mij betreft.
Kun je iets meer vertellen over de eerste wedstrijd?
De loting voor de eerste ronde paarde ons aan een team uit het Belgische Auderghem, vlak bij Brussel. Een team dat een aantal klassen hoger speelt zodat we op voorhand vrij kansloos waren. Maar we hebben er een geweldige dag van gemaakt. Veel aandacht in de pers gehad, lekker veel publiek tijdens de wedstijd en een heel gezellig diner na afloop met onze Belgische vrienden. En over het resultaat waren we zeer tevreden. We verloren weliswaar met 4-1 maar hadden kansen op meer. Mijn teamgenoot Bram kan toch maar mooi zeggen dat hij op Europees niveau nog ongeslagen is.
Verloren van Auderghem, maar toch verder bekeren?
In de Intercup is het zo dat je, ongeacht het resultaat in de eerste ronde, een tweede wedstrijd speelt. Normaal gesproken speel je in de tweede ronde uit als je in de eerste ronde een thuiswedstrijd hebt gehad, en omgekeerd. Alle winnaars gaan door naar de winnaarsronde, de verliezers gaan door naar de verliezersronde. Het is dus niet zo dat je een uit- en thuiswedstrijd tegen dezelfde tegenstander hebt. Na onze verloren pot tegen Auderghem werden we in de eerste verliezersronde vrijgeloot en gaan nu uitkomen tegen een team uit Duitsland.
Jullie zijn de enige Nederlandse vereniging die nog Europees speelt.
Je zou best eens gelijk kunnen hebben. De dames van Heerlen zijn afgelopen weekend uitgeschakeld en bij de dames van Den Helder en bij de heren was dat al eerder gebeurd. Klinkt als een mooie titel voor dit stukje.
Hoe zijn de reacties uit de omgeving?
Overwegend positief al heb je natuurlijk altijd mensen die om wat voor reden ook negatief reageren en vinden dat we op dit niveau niets te zoeken hebben. De mogelijkheid om op Europees niveau te spelen is er en die grijpen we met beide handen aan. En natuurlijk hebben we niet het niveau om dit evenement te winnen maar ik zeg altijd ´zonder tegenstander geen winnaar´. Gelukkig zijn de meeste reacties positief.
Zijn jullie een bijzondere vereniging?
Misschien wel. We zijn met zo´n 70 leden niet groot, maar wel een hechte club. Bij uitwedstrijden gaat er altijd wel wat publiek mee, en we proberen altijd wat nieuwe dingen. Zo deden we een paar jaar geleden mee aan de halve finale van de nationale bekercompetitie waar we o.a. uitkwamen tegen bekerhouder FVT en zijn we vorig jaar met een hele groep jeugd naar het WK in Rotterdam gegaan. En als ik op zaterdagmorgen bij de wedstrijden van de jeugd een hele rij betrokken ouders zie, dan doet me dat goed.
Een tevreden voorzitter?
Bijna. Ik ben eigenlijk maar over één ding ontevreden en dat is dat we al een paar jaar een wachtlijst voor de jeugd hebben. Aan de ene kant een luxe situatie, aan de andere kant heel vervelend voor die kinderen die graag willen tafeltennissen en dan vaak een half jaar of een jaar op de wachtlijst staan. Maar we zijn volop bezig daarvoor met een structurele oplossing te komen.
Even terug naar komende zaterdag. Wat weet je van de komende tegenstander?
We spelen tegen Hörstein, een vereniging net even ten oosten van Frankfurt. Ze komen uit in de Landesliga dat, zo is mij verteld, een paar niveau´s hoger is dan ons niveau maar wat beter in ons straatje passend dat de tegenstander uit de eerste ronde. Ook zij doen dit jaar voor het eerst mee en verloren ook van een Belgisch team in de eerste ronde.
Even snel heen en weer naar Duitsland of een lang weekend?
Iets er tussenin. We vertrekken zaterdagochtend vroeg, spelen om half vier ´s middags en gaan ´s avonds het nachtleven van Hörstein verkennen. Na een overnachting in een door de Duitsers geregeld hotel vertrekken we in de loop van zondagmorgen weer naar Nederland.
Zelfde opstelling als in de thuiswedstrijd tegen Auderghem?
Nee, helaas niet. Teamgenoot Bram Moelker sukkelt al jaren met zijn rug en is een paar weken geleden aan een hernia geopeerd. Hij is dus voorzichtig aan het revalideren. Zijn plaats wordt ingenomen door tweede teamspeler en hoofdtrainer John van der Toorn. Verder geen wijzigingen dus Patrick Weijers en ik spelen wel.
Zijn jullie klaar voor deze Europese ontmoeting?
We hebben de vorm te pakken, we hebben er zin in dus we zijn er helemaal klaar voor!
- Details
-
Published on Monday, 27 February 2012 14:04
-
Hits: 970
Van onze verslaggever Gert-Jan,
Vorige week was het duo2 team voor het eerst gastheer. Na een goede start in de competitie met winst tegen Hellevoetsluis en Ambacht, werd afgelopen donderdag het evengoed presterende Dordrecht 10 ontvangen. Waar eerder Jasper en Remco speelden, zette Dordrecht 10 vanavond voor het eerst Kees in.
De eerste partij werd gewonnen door Gert-Jan. Na deze niet-zo-spannende partij, bleek de tegenstander twee man extra opgetrommeld te hebben: derde man Jasper en een vriendje kwamen langs om te supporten. In de tweede partij mocht Leendert-Jan aantreden tegen Kees. Deze laatste bleek goed in vorm, en Leendert-Jan bleek, ondanks goed spel, niet opgewassen tegen de Dordrechter. Goed, de kaarten waren geschud, en deze keer zou het geen appeltje-eitje worden voor duo2.
Het dubbelspel was een afknapper. Het team liep elkaar in de weg, balletjes werden te voorzichtig gepareerd en het was niet in staat de concentratie van de tegenstander te breken. Toegegeven, voor een tweede keer dubbelspelen ging het niet slecht.
Na de pauze was het de beurt aan Gert-Jan voor een partij met Kees. Na vier spannende sets stond het 2-2 en was het onze eigen Edwin die de nodige tips uitdeelde. Helaas, ook de tegenstander (een oude bekende) werd hiermee geholpen, zodat Kees de vijfde game binnenhaalde.
De laatste partij werd gewonnen door Leendert-Jan. Geen flitsende acties, maar wel stabiel spel waar Remco niet tegen opgewassen was. De avond werd besloten met een 2-3 verlies, waarmee duo2 nog een uitdaging heeft om als eerste in de competitie te eindigen...